Enzymatica får full marknadstäckning genom grossistavtal med Tamro

Bioteknikföretaget Enzymatica har slutit avtal med läkemedelsgrossistföretaget Tamro om distribution och försäljning av ColdZyme® Munspray mot förkylning för den svenska marknaden. Avtalet innebär att konsumenterna även får möjlighet att köpa produkt­en via bland andra Cura- och Lloydsapoteken. Sedan tidigare har Enzymatica avtal med flertalet av landets apotekskedjor.

- Det här är Enzymaticas första avtal med någon av de stora grossistföretagen som levererar både receptbelagda och receptfria läkemedel samt andra hälso- och sjukvårdsprodukt­er till apoteken. Genom avtalet kan vi leverera ColdZyme Munspray till i princip vilket apotek som helst i Sverige, säger Michael Edelborg Christensen, VD för Enzymatica.

Enzymatica har sedan tidigare avtal med Apoteket AB, Kronans Droghandel, Apotek Hjärtat, Medstop, Vårdapoteket och enskilda apotek i Apoteksgruppen samt flertalet online apotek. Genom avtalet med Tamro tillkommer ytterligare cirka 130 apotek genom Cura och Lloyds. Deras försäljning står för cirka 15 procent av marknaden i förkylningskategorin. Det innebär att ColdZyme Munspray har full marknadstäckning, tillgängligt på cirka 1150 av landets 1280 apotek.

ColdZyme® Munspray är en CE-märkt medicinteknikprodukt­, med avsedd användning att reducera risken för att få en förkylning eller förkorta sjukdomsperioden vid tidiga sjukdomssymptom genom att skapa en skyddande barriär­ i munhåla och svalg. Enzymatica har genomfört en klinisk pilotstudie med 46 personer på Skånes Universitetssjukhus i Lund. I september rapporterades resultaten från studien som visar att hos de personer som blev infekterade av förkylningsviruset reducerade ColdZyme Munspray både virusmängd och antal förkylningsdagar jämfört med placebo. Produkt­en registrerades hos Läkemedelsverket som medicinteknisk produkt­ klass I i augusti 2012. ColdZyme Munspray lanserades brett från september 2013 och har direkt positionerat sig i marknaden som en av de 10 mest säljande produkt­erna i förkylningskategorin, (OTC) i Sverige.

För mer information om Enzymatica, kontakta:
Michael Edelborg Christensen, VD Enzymatica AB (publ), 0768-14 41 66, michael.christensen@enzymatica.se

Nedladdningar