Kortare förkylningar och mildare symptom hos barn som använder ColdZyme

En användarundersökning genomförd av IPSOS visar positiva resultat vid användning av ColdZyme[®] mot förkylning hos barn. Enligt föräldrarna som intervjuades fick en majoritet av de yngre barnen (i åldrarna 4 till 12 år) minskat antal förkylningsdagar och mildare symptom. Ungefär en tredjedel svarade att ColdZyme hade skyddat deras barn från att bli förkylda. De flesta föräldrarna skulle rekommendera användning av ColdZyme till andra familjer med barn.

I en undersökning som genomfördes av IPSOS på uppdrag av Enzymatica under 2019 utvärderades ColdZyme av föräldrar till 50 barn i åldrarna 4 till 17 år. En majoritet av föräldrarna ansåg att en förkylning påverkar deras barns livskvalitet ganska mycket eller väldigt mycket. Enligt undersökningsresultaten använde huvuddelen av barnen ColdZyme när de känner de första förkylningssymptomen.

Enligt föräldrarna fick en majoritet av de yngre barnen (i åldrarna 4 till 12 år) minskat antal förkylningsdagar och mildare symptom vid användning av ColdZyme, och ungefär en tredjedel svarade att ColdZyme hade skyddat deras barn (både yngre och äldre barn) från att ha blivit förkylda. De flesta föräldrarna menar att användarinstruktionerna för ColdZyme är lätta att läsa och förstå och de skulle rekommendera andra föräldrar att använda ColdZyme till sina barn.

Undersökningen visar också på en mycket låg biverkningsrapportering. Bland de yngre barnen rapporterades någon form av biverkan hos 8 %. Inga sidoeffekter rapporterades i gruppen 13-17 år.

- Undersökningen visar att de deltagande föräldrarna är nöjda med ColdZymes effekt och att det är en väl tolererad produkt­ – något som följer resultaten från andra liknande observationsstudier, säger Fredrik Lindberg, VD för Enzymatica.

Tror du att användning av ColdZyme har inneburit att ditt barn har upplevt mildare symtom jämfört med förkylningar när ColdZyme inte har använts?

FÖR MER INFORMATION, KONTAKTA:
Fredrik Lindberg, VD Enzymatica AB
Tel: 0708-86 53 70 | E-post: fredrik.lindberg@enzymatica.com

Carl-Johan Wachtmeister, Kommunikationschef Enzymatica AB
Tel: 0701-88 50 21 | E-post: carl-johan.wachtmeister@enzymatica.com

OM ENZYMATICA AB
Enzymatica AB är ett life science-bolag som utvecklar och säljer hälsoprodukt­er mot främst sjukdomar och symptom i öron-näsa-hals-regionen. Produkt­erna är baserade på en barriär­teknologi, som inkluderar marina enzymer. Bolagets första produkt­ är medicinteknikprodukt­en ColdZyme®, en munspray mot förkylning. Produkt­en har lanserats på ett tiotal marknader. Strategin är att fortsätta växa genom att utveckla fler hälsoprodukt­er och stärka positionen på befintliga marknader och expandera till fler geografiska marknader via etablerade partners. Bolaget har huvudkontor i Lund och är listat på Nasdaq First North Growth Market. För mer information besök www.enzymatica.se och www.enzymatica.se/sv/section/media/pressmeddelanden

Enzymaticas Certified Adviser är Erik Penser Bank. Tel: 08-463 83 00 E-post: certifiedadviser@penser.se